• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Lämnat olika uppgifter när man sökt lån

Birgitta88

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
19 December 2019
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Hej. jag undrar lite om vad som kommer hända nu, funderar på att släppa allt till fogden men när jag tänker efter så har jag när jag väl sökt lånen eventuellt uppgett fel inkomst då jag räknade på just den lönen å skatten och årsinkomsten efter det. Även fastanställning kan ha blivit olika jag kommer ju inte ihåg alls när jag sökte lånen vad jag uppgett, vet är oansvarigt och dåligt av mig. Men har i många år hjälpt en anhörig tyvärr jätte dumt! Men är rädd att jag ska bli anmäld för bedrägeri såklart! Någon som varit med om samma sits?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 301
Mottagna reaktioner
1 798
Poäng
1 247
Jag angav felaktiga uppgifter på alla mina lån som jag sedermera släppte till KFM. Ingen borgenär har anmält mig för något. Skulle det mot förmodan hända så finns det ju många skäl till att man kan ha gjort det, som att skriva fel, angivit inkomst före i stället för efter skatt, uppskattat sin lön baserat på tidigare år, dragit av räntor etc.
 

Birgitta88

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
19 December 2019
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Jag angav felaktiga uppgifter på alla mina lån som jag sedermera släppte till KFM. Ingen borgenär har anmält mig för något. Skulle det mot förmodan hända så finns det ju många skäl till att man kan ha gjort det, som att skriva fel, angivit inkomst före i stället för efter skatt, uppskattat sin lön baserat på tidigare år, dragit av räntor etc.

okej men va dom nytagna lånen? Va det mycket pengar det handlade om? Jag skulle även betala av befintliga lån men det ha inte gjorts. Än...
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 301
Mottagna reaktioner
1 798
Poäng
1 247
okej men va dom nytagna lånen? Va det mycket pengar det handlade om? Jag skulle även betala av befintliga lån men det ha inte gjorts. Än...

Några var ett par månader, vissa var flera år. Det rörde sig om en miljon totalt. Ungefär hälften av summan var "samlingslån".
 

Snake

V.I.P
Poäng: 297
Blev medlem
15 December 2014
Meddelanden
404
Mottagna reaktioner
120
Poäng
297
okej men va dom nytagna lånen? Va det mycket pengar det handlade om? Jag skulle även betala av befintliga lån men det ha inte gjorts. Än...
Du har till 99% inget att vara orolig för.
Dem tar ju upplysning på dig och ser då din års inkomst så dem ska haja till om det är fel och kan kräva lönespec av dig om dem velat det.
Har inte sett någon här på forumet som haft problem med detta och har nog fuskat fuskats en hel del kan jag tro, mig inräknat.
 

Birgitta88

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
19 December 2019
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Du har till 99% inget att vara orolig för.
Dem tar ju upplysning på dig och ser då din års inkomst så dem ska haja till om det är fel och kan kräva lönespec av dig om dem velat det.
Har inte sett någon här på forumet som haft problem med detta och har nog fuskat fuskats en hel del kan jag tro, mig inräknat.

jo men jag ha för mig att inte alla lånetagare har tagit upplysning om en. Och jag även skrev i att jag skulle lösa befintliga lån men så ha de ju inte blivit nu senaste tiden. Tyvärr vilket jag ångrar grovt.
 

Birgitta88

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
19 December 2019
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Har de inte gjort det har de brutit mot kreditseden, och då har de större problem att vänta än vad du har.

vad exakt är det dom ser på kreditupplysningen när dom gör den?? Vet du det.. men om jag lovat å lösa befintliga lån och inte gjort det?
 

Snake

V.I.P
Poäng: 297
Blev medlem
15 December 2014
Meddelanden
404
Mottagna reaktioner
120
Poäng
297
vad exakt är det dom ser på kreditupplysningen när dom gör den?? Vet du det.. men om jag lovat å lösa befintliga lån och inte gjort det?
Är ju beroende på vilken upplysning dem gör men års inkomst är alltid med om du tänker med lön.
Återigen så kan dem kräva att lösa det själva men väljer dem att betala ut så kan saker ändras och du prioritet annorlunda så du behöver inte vara orolig.
 

Floppen

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
469
Mottagna reaktioner
361
Poäng
477
Hej. jag undrar lite om vad som kommer hända nu, funderar på att släppa allt till fogden men när jag tänker efter så har jag när jag väl sökt lånen eventuellt uppgett fel inkomst då jag räknade på just den lönen å skatten och årsinkomsten efter det. Även fastanställning kan ha blivit olika jag kommer ju inte ihåg alls när jag sökte lånen vad jag uppgett, vet är oansvarigt och dåligt av mig. Men har i många år hjälpt en anhörig tyvärr jätte dumt! Men är rädd att jag ska bli anmäld för bedrägeri såklart! Någon som varit med om samma sits?

Du har startat minst en likadan tråd tidigare. Tycker du inte att den dög eller att svaren där inte var tillräckligt bra? Jag förstår att du är orolig, men det krävs aningen mer för att täcka rekvisiten för brottet bedrägeri. För att ett brott ska vara ett brott måste både de objektiva och de subjektiva rekvisiten vara täckta för det aktuella brottet. De verkar inte vara det i ditt fall. Det är inte brottsligt att ha dålig koll på sin ekonomi. Du har ju dessutom haft avsikt att lösa lånen. Sedan har det inte blivit så. Tyvärr. Det är dock inte brottsligt. Precis som andra skrivit har banken/låneinstitutet kolla din ekonomiska situation och faktiskt godkänt dina låneansökningar. Att du skulle fått lån beviljade utan att det tagits kreditupplysning på dig är helt otänkbart. Skulle så vara fallet är det inte ditt problem! Inte mer än att du fått mer lån än du klarat av att betala.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp